Officiell webbshop for DJO Nordic

Hva er trykkbølgebehandling?

TRYKKBØLGEBEHANDLING
Terapeutisk trykkbølge ble introdusert på 80-tallet som en ny, ikke-invasiv behandlingsmetode for nyrestensproblemer og den benyttes fremdeles den dag i dag. Noen av "bieffektene" man oppdaget var at behandlingen hadde positiv innvirkning også på muskel- og skjelettdysfunksjon. Fra 90-tallet har metoden utviklet seg og antallet ortopediske diagnoser som er aktuelle for trykkbølgebehandling øker.

METODE
Det finnes ulike typer trykkbølger og de vanligste to er:

Fokusert trykkbølge som innebærer høy energikonsentrasjon som går dypt ned i vevet og fokuseres i et spesifikt punkt.

Radial trykkbølge som gir konisk spredning av energi ned i vevet med høyest energitetthet i huden.

Metoden som beskrives her er rESWT (radial Extracorporeal Shockwave Therapy) eller RPW (radial pressure wave) altså radial trykkbølgebehandling. Med hjelp av komprimert luft beveges et projektil frem og tilbake i et rør. Da dannes bevegelsesenergi som omdannes til akustisk energi når den kommer i kontakt med transmittoren. Den akustiske energien forplantes deretter ned i vevet. Vanligvis ligger penetrasjonsdybden mellom 1 - 5 cm.

HVORDAN FUNGERER DET?
Flere fysiologiske forklaringsmodeller er beskrevet i litteraturen.
Her følger noen av dem:

Behandlingen "trigger" inflammasjonsprosesser og kroppen svarer med en økt metabol aktivitet som påskynder og bidrar til tilhelingsprosessen.

Økt neovaskularinsering og økt frigjøring av forskjellige vekstfaktorer
Trykkbølger slår i stykker kalkbindinger som da kan transporteres vekk/tas opp på naturlig måte
Smertelindring gjennom Gate-Control teorien

BEHANDLING
Behandlingen er tidseffektiv og omfatter vanligvis 1000 - 4000 slag avhengig av området og indikasjonen. Frekvensen er ofte 3-6 behandlinger med 5-10 dagers mellomrom. Forbedringen kan ses umiddelbart eller etter 3-4 behandlinger. Eventuelle bivirkninger er initielt økt smerte, rødme, hevelse, hematom og petekkier. Ikke gjenta behandling før eventuelle bivirkninger har forsvunnet.

ANBEFALES BLANT ANNET VED:

• Plantar fascitt
  • Achillodyni
  • Jumper's knee
  • Runner's knee
  • Patellofemoralt syndrom
  • Triggerpunktbehandling
  • Trochanteritt
  • Piriformissyndrom
  • Kalsifisert skuldertendinitt
  • Frozen shoulder
  • Radial/medial epicondylitt
  • Trapeziusmyalgi

FORDELER FOR TERAPEUTEN
Korte og sikre behandlinger med godt resultat gir fornøyde pasienter. En kostnadseffektiv og lønnsom behandling med lave servicekostnader.

FORDELER FOR PASIENTEN
Velegnet for en rekke vanlige diagnoser som er vanskelige å behandle. Ingen lokalbedøvelse trengs. Relativt smertefri behandling. Svært gode tilhelingsresultatet med blant annet smertefrihet og forbedret leddbevegelighet som øker livskvaliteten.

Tilbud
DJO Global på YouTube
Populær akkurat nå!
SISSEL® Deluxe Ortopedisk pute